top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraPavla K

Energy - případ Ťuti :)

Mgr. Pavla Kůsová, 28.12.2021

Krásná klisna Ťuti mé skvělé kamarádky Soni Rysové trpěla v průběhu celého roku 2020 díky třezalce na dlouhodobé problémy s vracejícími se podlomy a dermatitidami na obou zadních nohách v bílých znacích. Zatímco na pravé zadní se podařilo podlom vyřešit, levá zadní pořád zlobila. Soňa vyzkoušela několik veterinářů, jejich postupů, můj lety prověřený a zaručený postup na podlomy*, nic nezabíralo. Vždy se to na chvíli zlepšilo, pak se to zas vrátilo. A nebo to na léčbu nereagovalo vůbec, po jedné masti se to dokonce zhoršilo. Vše vygradovalo biopsií, u které Ťuti drobet nesouhlasila a stájníci se se zlou potázali. A tak jsem se do toho zapojila já. Soničku i Ťutinku znám roky, Shelbíka jsem jako hříbátko po odstavu měla ve stejné stáji, kde byla Ťutinka i Sonička doma. Už tam mívala Ťuti problémy s podlomem a uměla být na ošetřování celkem přísná. Díky tomu jsem měla nyní celkem klídek, neb Ťuti si samozřejmě dobře uvědomovala, kdo jsem a chovala se velmi slušně. Nohu jsme ošetřovaly nadále dle instrukcí veterinářky, ale zlepšení nepřicházelo. Dvakrát jsme Ťutinku přestěhovaly do jiného ustájení bez třezalky a pořád nic.

A tak jsme se dohodly, že se ke klasické léčbě přidá i bylinková. Ťuti dostala od začátku listopadu 2020 vnitřně Imunovet a Regavet, 1cyklus (3týdny braní, 1týden pauza), 2x denně do krmení 15kapek. K tomu měla od paní veterinářky ATB na 10dní a lokálně nadále kortikoidy s postupným vysazováním. Jezdila jsem jí ošetřovat ob den, v době braní ATB denně. Po 4týdnech se nasadila kombinace Imunovet + KingVet - 3cykly po 3týdnech, 1týden pauza. Postupně jsme se během měsíce dopracovaly do výrazného zlepšení a následně se noha dohojila sama jen s vnitřní podporou bylinek. Při dlouhodobých problémech je časté, že se při zapojení Energy produktů problém zaktivuje a přechodně zhorší. Stejně tomu bylo i u tohoto podlomu, v jednu chvíli jsme měly podlom horší než na začátku, ale vydržely jsme a pak už se to jen lepšilo. Je to pomalu rok a noha zatím drží bez recidivy.



*Můj lety prověřený postup na podlomy z dob bez Energy :)

Oblast podlomu jemně umýt např. chlorhexidine šamponem (úplně nedoporučuji Betadine mýdlo, u podlomů se mi stávalo, že po aplikaci betadiny se to hojilo déle, rány více hypergranulovaly). Nic neškrabat na sílu, strupy mají svůj důvod a tím je hojení rány pod nimi. Takže jen odmočit, co povolí, to pečlivě omýt, zbytek nechat, kde je. Oblíbené škrabání do krve striktně zakazuji, nemá opodstatnění a jen rány otevírá sekundární infekci.

Po umytí nastává naprosto zásadní a často opomíjený krok - oblast podlomu je nutné co nejlépe vysušit. Používám papírové kuchyňské utěrky z důvodu, že hadrové méně sají a je naprosto nezbytné nepoužívat je opakovaně a důkladně je vyprat. Nejlépe vysušit a nechat před aplikací hojivého prostředku volně doschnout na vzduchu, zatímco koníka třeba vyčistím a namasíruji nebo se s ním projdu někde, kde si nožku zas nezamaže nebo nenamočí.

Hojivé prostředky - nejradši jsem používala snadno dostupné Calcium panthotenicum, které ránu velmi dobře promastí, hojí a mám vyzkoušeno, že i dobře chrání. Jsou ale typy podlomů, kde cokoliv vazelínového stav zhoršuje, což byl právě případ i Ťuti. Takže je třeba vždy hojivou část vybírat dle reakce podlomu. Dají se použít i jiné hojivé prostředky - hemagel, alaptid, případně silnější kafe s kortikoidy a atb - tenazyn, bellogent (tyto samozřejmě jen na základě doporučení veta).

Hlavní je trpělivost, jemnost, pečlivost, dodržování hygienických pravidel, abyste si třeba opakovaným používáním toho samého ručníku na vysoušení nezanášeli do čisté rány znovu bakterie, které tam pak opět způsobují neplechu. A nebo se na to vyprdnout a udělat to jako já u Tomíka letos na podzim - viz. můj předchozí článek Energy :)


112 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page